درستی یا نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید
داشتن خط خوب و زیبا تأثیر مثبتی بر ذهن خواننده می گذارد .             درست                    نادرست
مأمور و معمور دو واژه ی هم معنا و مترادف هستند.                           درست                    نادرست
·         املای کدام واژه با توجه به معنای مقابل آن درست نوشته نشده است .
     الف )  فراغت : آسایش                             ب )  بدیع : تازه
      ج )  اریان : لخت                                  د )  عیان :آشکار
·         کدام گزینه به معنای خیر اندیشی است ؟
 الف)مسلهت            ب) مصلهت          ج) مسلحت        د) مصلحت
برای کلمات داده شده در جای خالی اوّل مترادف و در جای خالی دوم متضاد بنویسید .
استوار(.............) (.............)   ستیز (.............) (.............)
واژه ی درست را داخل کمانک قرار دهید .
·         مردم دین باور و انقلابی ایران ،به پیشوایی............. فرزانه ،انقلاب خود را به جهانیان اعلام کردند . (بنیان گزار ، بنیان گذار )
·         ایرانیان بنای این گونه آثار را ............. آخرت می دانند . ( صواب ،ثواب )
 
کلمات هم خانواده را به هم وصل کنید .
مصلحت                    حکم
جاهل                        جدل
حاکم                         جهل
مجادله                       صلاح
برروی واژگانی که نیاز به تشدید دارند تشدید بگذارید .(دقّت کنید در محل مناسب آن قرار دهید )
ادبیات – عظیم – امور فنی – تقدیر – خرمی –بارگاه –منزه
با حرف های داخل کمانک کلمه ها را کامل کنید و دوباره بنویسید .
رایـ...ه (حـ ، هـ ).............: بوی خوش                  کا...نات (ئـ ، عـ )..............: موجودات
التما... (س ، ص).............: خواهش                     ا...رار   (قـ ، غـ ).............: اعتراف
 
جدول را کامل کنید .
مفرد
 
اثر
 
 
جمع مکسّر
مفاهیم
 
 
 
        
حروف در هم ریخته را با توجه به معنای داده شده مرتب سازید .
( مـ ، ا، ه ، سـ ، حـ ).............:  دلیری                               (و، مـ ، ر، سـ ، تـ).............: پوشیده
                                  
متن زیر دارای 4غلط املایی است آن ها را پیدا کرده و شکل درست آن را بنویسید .
« الغاب و اناوینی که ایرانیان در اقصام نامه نگاری به کار می برند بسیار با دامنه تر و سنجیده تر از جمله ها و کلمه هایی است که در تأرفات زبانی در میان می آورند .»
                                                       ( ............ )  ( ............ )   ( ............)   ( ............)                                    

 

 




تاریخ: سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:نمونه املا ی دوم راهنمایی,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کرهٔ شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند. این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.
واژهٔ «یلدا» ریشهٔ سریانی دارد و به‌معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست‌ناپذیر می‌نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.


ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:یلدا,
ارسال توسط صمد حسن نژاد




تاریخ: شنبه 25 آذر 1391برچسب:زندگی,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

از کبر مدار هیچ در دل هوسی                     

                                         کز کبر به جایی نرسیداست کسی

چون زلف بتان شکستگی عادت کن             

                                          تا صید کنی هزار دل در نفسی

 

                                                                        




تاریخ: شنبه 25 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

شعر حمید مصدق
تو به من خندیدی
و نمی دانستی
من به چه دلهره از باغچه همسایه
سیب را دزدیدم
باغبان از پی من تند دوید
سیب را دست تو دید
غضب آلود به من کرد نگاه
سیب دندان زده از دست تو افتاد به خاک
وتو­رفتی و هنوز...
سال هاست که در گوش من آرام آرام
خش خش کنان گام تو تکرارکنان
می دهد آزارم
ومن اندیشه کنان  غرق این پندارم
که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت ؟!!!  


جواب فروغ فرخزاد به شعر حمید مصدق

من به تو خندیدم
چون که می دانستم
تو به چه دلهره از باغچه همسایه
سیب را دزدیدی
پدرم از پی تو تند دوید
ونمی دانستی
باغبان
پدر پیر من است
من به تو خندیدم
تا که با خنده خود
پاسخ عشق تو را  خالصانه بدهم
بغض چشمان تو لیک
لرزه انداخت به دستان من و
سیب دندان زده از دست من افتاد به خاک...  
دل من گفت برو
چون نمی خواست به خاطر بسپارد
گریه تلخ تو را  
و من رفتم
و هنوز
سال هاست که در ذهن من آرام آرام
 حیرت وبغض نگاه تو  تکرار کنان  
می دهد آزارم
و من اندیشه کنان  غرق این پندارم
که چه می شد اگر باغچه خانه ما سیب نداشت ؟
 



تاریخ: جمعه 24 آذر 1391برچسب:شعر فروغ,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

هوشنگ گلشیری
 
هوشنگ گلشیری (۱۳۱۶در اصفهان - ۱۶ خرداد ۱۳۷۹در بیمارستان ایران‌مهر تهران) نویسندهٔ معاصر ایرانی و سردبیر مجلهٔ کارنامه بود. وی را بعد از صادق هدایت، تأثیرگذارترین داستان‌نویس ایرانی دانسته‌اند.
او با نگارش رمان کوتاه شازده احتجاب در اواخر دههٔ چهل خورشیدی به شهرت فراوانی رسید. این کتاب را یکی از قوی‌ترین داستان‌های ایرانی خوانده‌اند.
وی با تشکیل جلسات هفتگی داستان‌خوانی و نقد داستان از سال ۱۳۶۲ تا پایان عمر خود نسلی از نویسندگان را پرورش داد که در دهه هفتاد خورشیدی به شهرت رسیدند.او همچنین عضو و یکی از موسسان کانون نویسندگان ایران و از بنیانگذاران حلقه ادبی جُنگ اصفهان بود.
زندگینامه
گلشیری به سال ۱۳۱۶ در اصفهان به دنیا آمد. در کودکی همراه با خانواده به آبادان رفت. خود وی دوران زندگی در آبادان را در شکل‌گیری شخصیت خود بسیار موثر می‌دانست. در سال ۱۳۳۸ تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی را در دانشگاه اصفهان آغاز کرد. آشنایی با انجمن ادبی صائب در همین دوره نیز اتفاقی مهم در زندگی او بود. گلشیری کار ادبی را با جمع‌آوری فولکلور مناطق اصفهان در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد. سپس مدتی شعر می‌سرود. خیلی زود دریافت که در این زمینه استعدادی ندارد، بنابر این سرودن را کنار گذاشت و به نگارش داستان پرداخت.
وی بعد از مدتی همراه با تعدادی از نویسندگان نواندیش جلسات یا حلقهٔ ادبی جُنگ اصفهان را پایه‌گذاری کرد.
سرانجام گلشیری در سن ۶۱ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری مننژیت که نخستین نشانه‌های آن از پاییز ۱۳۷۸ خورشیدی پدیدار شده بود در بیمارستان ایران‌مهر درگذشت. او را در امامزاده طاهر شهر کرج به خاک سپردند.
کارگاه داستان‌خوانی
یکی از اقدامات تأثیرگذار و مهم گلشیری تشکیل کارگاه‌های داستان و پرورش نسل تازه‌ای از نویسندگان ایرانی بود. وی جلسات هفتگی داستان‌خوانی و نقد داستان را از سال ۱۳۶۲ تا پایان عمر خود در هر شرایطی به صورت مستمر برگزار کرد. وی در سال‌هایی که کارنامه را منتشر می‌کرد، جلسات نقد شعر و داستان را در دفتر مجله برگزار می‌کرد.
در اواسط سال ۱۳۶۲، گلشیری جلسات هفتگی داستان‌خوانی را که به جلسات پنج‌شنبه‌ها معروف شد، با شرکت نویسندگان جوان در خانه خود برگزار کرد. این جلسات تا اواخر سال ۱۳۶۷ با حضور نویسندگانی چون یارعلی پورمقدم، محمدرضا صفدری، محمد محمدعلی، آذر نفیسی، عباس معروفی، منصور کوشان، شهریار مندنی‌پور، منیرو روانی‌پور، قاضی ربیحاوی، ناصر زراعتی، حسين مرتضاييان آبکنار ادامه داشت.
فعالیت‌ها
در سال ۱۳۶۸، در اولین سفر به خارج از کشور پس از انقلاب برای سخنرانی و داستان‌خوانی به هلند (با دعوت سازمان آیدا)، و شهرهای مختلف انگلستان و سوئد رفت. در سال ۱۳۶۹ نیز برای شرکت در جلسات خانهٔ فرهنگ‌های جهان در برلین به آلمان سفر کرد. در این سفر در شهرهای مختلف آلمان، سوئد، دانمارک و فرانسه سخنرانی و داستان‌خوانی کرد. در بهار ۱۳۷۱ به آلمان، آمریکا، سوئد، بلژیک و در بهمن ۱۳۷۲ هم به آلمان، هلند، بلژیک سفر کرد.
دوران روزنامه‌نگاری
گلشیری همکاری خود را با مطبوعات از جوانی آغاز کرد. وی برخی آثار خود را در نشریاتی مانند پیام نوین، کیهان هفته و فردوسی به چاپ رساند. پس از راه‌اندازی جنگ اصفهان نیز گلشیری شاخص‌ترین چهره و به گفتهٔ منتقدی سخنگوی پرنفوذ این جریان به شمار می‌رفت. پس از انقلاب نیز گلشیری فعالیت روزنامه‌نگاری را ادامه داد. گلشیری از اواخر سال ۱۳۶۴، با همکاری با مجلهُ آدینه از اولین شمارهُ آن، و پس از آن، دنیای سخن، و پذیرش مسئولیت صفحات ادبی مفید برای ده شماره دور تازه‌ای از کار مطبوعاتی خود را آغاز کرد. سردبیری ارغوان که فقط یک شماره منتشر شد (خرداد ۱۳۷۰)، و سردبیری و همکاری باچند شمارهُ نخست فصلنامهُ زنده رود (۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲) ادامهُ فعالیت‌های مطبوعاتی او تا پیش از سردبیری کارنامه بود. سردبیری ماهنامهٔ ادبی کارنامه را در تابستان ۱۳۷۷ بر عهده گرفت و نخستین شماره آن را در دی ماه همین سال منتشر کرد. این مجله در حقیقت پایگاهی بود برای نویسندگانی که در دههٔ پیشین امکان انتشار آثار خود را نداشتند. در این دوره، جلسات بررسی شعر و داستان نیز به همت او در دفتر کارنامه برگزار می‌شد. یازدهمین شماره کارنامه به سردبیری او پس از مرگش در خرداد ۱۳۷۹ منتشر شد.
بنیاد گلشیری
پس از درگذشت وی، بنیاد هوشنگ گلشیری برای ادامهٔ تلاش‌های او و حمایت از فعالیت‌های ادبی تشکیل گردید و جایزهٔ هوشنگ گلشیری را برای اهدا به آثار منتخب ادبیات فارسی برقرار کرد.
زندگی شخصی
گلشیری در سال ۱۳۵۸ با فرزانه طاهری که مترجم است ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند است. احمد گلشیری برادر وی مترجم و سیامک گلشیری برادرزاده او نیز نویسنده است.
جوایز و افتخارات
آثار
مجموعه‌های داستان‌های کوتاه
داستان‌های بلند
 
رمان‌ها
فیلم نامه
آثار غیرداستانی
نقد آثار گلشیری


ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 24 آذر 1391برچسب:هوشنگ گلشیری,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 


در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. بنا به گفته کمپانی مایکرو سافت ،در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد و همه کاربران لپ...
 
در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد.
بنا به گفته کمپانی مایکرو سافت ،در همه لپ تاپ های ویندوزی ، امکان تهیه پشتیبان برای بازیابی اطلاعات وجود دارد و همه کاربران لپ تاپهای ویندوزی می توانند از کل اطلاعات هاردشان کپی و یا نسخه پشتیبان تهیه کنند. خوب است که هر چند وقت یکبار از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا اگر اشتباها" یکی از اطلاعات مهمتان پاک شد و یا ویندوز کامپیوترتان دچار مشکل شد بتوانید از این بک آپ استفاده کنید.
دستورالعمل:
۱ روی دکمه " start " کلیک کنید
۲ نشانه گر خود را روی گزینه " ALL program " ببرید
۳ روی گزینه " Accessories " بروید
۴ روی گزینه "system tools "بروید
۵ روی گزینه "back up " کلیک کنید
۶ روی دکمه next کلیک کنید
۷ گزینه "back up files and settings " را انتخاب کنید
۸ روی دکمه next کلیک کنید
۹ در این قسمت اگر می خواهید از همه اطلاعات کامپیوتر خود بکاپ بگیرید گزینه " All Information on this Computer " را انتخاب کنید و سپس روی دکمه next کلیک کنید
۱۰در این قسمت روی دکمه Browse کلیک کنید و مکانی که قصد دارید نسخه پشتیبان و یا همان بکاپ خود را ذخیره کنید را انتخاب کنید
۱۱ آخرین کاری که باید انجام بدهید این است که روی دکمه Finish کلیک کنید و منتظر بمانید تا ویندوز از اطلاعات کامپیوتر شما نسخه پشتیبان و یا همان بکاپ تهیه کند



تاریخ: جمعه 17 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

آیا میدانید :کلمه “مات” در شطرنج ، واژه ای فارسی است ، به معنی شاه مرده
آیا میدانید :کوچکترین استخوان در بدن انسان در گوش او قرار دارد .
آیا میدانید :کتاب رکودهای گینس ، رکورددار دزدیده شدن از کتابخانه های عمومی می باشد.
آیا میدانید :در بیمارستان ها مریض را (بیدار) میکنند تا قرص خوابشو بخوره !
آیا میدانید :هر فرد در سوئیس ، در طی یک سال ۱۰ کیلو شکلات استفاده میکنید .
آیا میدانید:رعد و برق میتواند حرارتی معادل ۳۰,۰۰۰ درجه سانتی گراد تولید کند .
آیا میدانید :طولانی ترین خیابان جهان Yonge در تورنتو کانادا است با طول ۱۸۹۶کیلومتر .
آیا میدانید :گربه ها میتوانند بیش از ۱۰۰ صدا تولید کنند ، در حالی که سگ ها تنها در حدود ۱۰ صدا.
آیا میدانید :مردمک چشم اختاپوس مستطیل شکل است .
آیا میدانید :کانادا یک کلمه هندی به معنی “روستای بزرگ” است.
آیا میدانید :هر نوع سوسمار بزرگ می تواند در زیر آب به مدت ۲۸ دقیقه باقی بماند.
آیا میدانید:فرورفتگی ناخن پا ، ارثی است .
آیا میدانید :دوئل در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند !
آیا میدانید :سریع ترین ماهی دنیاSail Fishمیباشد۱۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
آیا میدانید :خورشید در مدار کهکشان شیری باسرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند.
آیا میدانید :حدود ۲۵۰ ایرانی در ناسا محقق داریم.
آیا میدانید :نهنگ ها هم عاشق میشوند و در سفر ها با هم اواز دست جمعی میخوانند.
آیا میدانید :کوسه ها فاصله های دورتر از ۵ متر را مطلقا نمی بینند.
آیا میدانید :گنجشک ۳۵۰۰ پر در بدنش دارد که میتواند درسرد ترین روز حرارت بدنش را به ۴۱ برسانند.
آیا میدانید :کودکانی که بیشتر از گیاهان و سبزیجات و مواد خام غذایی می خورند از دیگران با هوش ترند.
آیا میدانید :در لامپ یک جریان کم از رشته تنگستن میگذرد و دمای ان را به بیش از دو هزار درجه میرساند.
آیا میدانید :بدن انسان ۵۰ هزار کیلومتر رشته عصبی دارد.
آیا میدانید :نور میتواند دور کره ی زمین (خط استوا) را ۷٫۵ بار در ۱ ثانیه طی کند.



تاریخ: جمعه 17 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

آیا می دانید در هاوای فقط 15روز رد سال باران نمی بارد .




تاریخ: جمعه 17 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

قواعد کلّى
1. حفظ چهرهٔ خطّ فارسى
    ازآنجاکه خط در تأمین و حفظ پیوستگى فرهنگى نقش اساسى دارد، نباید شیوه‌اى برگزید که چهرهٔ خطّ فارسى به صورتى تغییر کند که مشابهت خود را با آنچه در ذخایر فرهنگى زبان فارسى به جا مانده است به‌کلّى از دست بدهد و در نتیجه متون کهن براى نسل کنونى نامأنوس گردد و نسل‌هاى بعد در استفاده از متون خطّى و چاپى قدیم دچار مشکل جدّى شوند و به آموزش جداگانه محتاج باشند. 
2. حفظ استقلال خط
    خطّ فارسى نباید تابع خطوط دیگر باشد و لزوماً و همواره از خطّ عربى تبعیت کند. البته در نقل آیات و عبارات قرآن کریم،‌ رسم‌الخطّ قرآنى رعایت خواهد شد.
 3. تطابق مکتوب و ملفوظ
    کوشش مى‌شود که مکتوب، تا آنجا که خصوصیات خطّ فارسى راه دهد، با ملفوظ مطابقت داشته باشد.
 4. فراگیر بودن قاعده
    کوشش مى‌شود که قواعد املا به‌گونه‌اى تدوین شود که استثنا در آن راه نیابد، مگر آنکه استثنا خود قانونمند باشد و یا استثناها فهرست محدود تشکیل دهد.
5. سهولت نوشتن و خواندن
    قاعده باید به‌گونه‌اى تنظیم شود که پیروى از آن کار نوشتن و خواندن را آسان‌تر سازد، یعنى تا آنجا که ممکن است، رعایت قواعد وابسته به معنا و قرینه نباشد.
 6. سهولت آموزش قواعد
    قواعد باید به صورتى تنظیم شود که آموختن و به کار بردن آنها تا حدّ امکان براى عامّهٔ باسوادان آسان باشد.
 7. فاصله‌گذارى و مرزبندى کلمات براى حفظ استقلال کلمه و درست‌خوانى
    فاصله‌گذارى میان کلمات، خواه بسیط و خواه مرکب،1 امرى ضرورى است که اگر رعایت نشود طبعاً سبب بدخوانى و ابهام معنایى مى‌شود. در نوشته‌هاى فارسى دو نوع فاصله وجود دارد: یکى فاصلهٔ «برون‌کلمه»، یعنى فاصله‌گذارى میان کلمه‌هاى یک جمله یا عبارت، مانند «یکى از صاحبدلان سر به جیب مراقبت فروبرده بود» (این فاصله در ماشین تحریر و رایانه «فاصلهٔ یک‌حرفى» خوانده مى‌شود) و دیگرى فاصلهٔ «درون‌کلمه» که معمولاً میان اجزاى ترکیب و اغلب در حروف منفصل مى‌گذارند: ورود، آزادمرد، خردورزى، پردرآمد (این فاصله در تداول نیم‌فاصله خوانده مى‌شود). رعایت این نیم‌فاصله، به‌ویژه در دست‌نوشته‌ها، دشوار است و ازاین‌رو اختیارى است و مى‌توان ابهام تلفّظى را در ترکیب‌هایى مانند خردورزى با حرکت‌گذارى برطرف کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. مرکب یا ترکیب به معناى اعمّ کلمه گرفته شده است و شامل کلمه‌هایى مانند کتابخانه، داروخانه، گلاب، دانشجو، دانش‌پرور، خردورزى، تورّم‌زا، غذاخورى، همدلى،‌ ارجمند،‌ بررسى، بازگویى، کتابچه، دفترچه مى‌شود.
 



تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

می اندیشم

پس هستم

هستم چون فکر می کنم

فکر می کنم چون شک می کنم .




تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:قصار,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

انواع املا
1- املاي تقريري (معلم متني را كه قبلاً تهيه كرده بتدريج قرائت مي‌كند تا فراگيران بنويسند)
2-  املاي كامل كردني(معلم تعداد لغاتي مثلاً 20 كلمه كه داراي ارزش املايي هستند را انتخاب مي‌كند و سپس جاي آنها را در متن آماده شده جهت تكثير خالي مي‌گذارد. آن‌گاه متن كامل را خودش مي‌خواند و دانش‌آموزان جاهاي خالي را با توجه به قرائت معلم پر مي‌كنند)
3-  املاي تصويري(چند تصوير مانند درخت، حيوان و در صفحه‌اي طراحي مي‌شود و سپس صفحات در اختيار فراگيران قرار مي‌گيرد و دانش‌آموزان نام شكل مورد نظر را مي‌نويسند).
4-  املاي گروهي(در هر گروه يك نفر به بقيه ديكته مي‌گويد. براي مثال در يك گروه سه نفري يك نفر املا مي‌گويد. يك نفر نظارت مي‌كند و نفر سوم مي‌نويسد).
5-  متني را بخواند و در پايان املاي آن را به تنهايي بنويسد (با استفاده از قدرت حافظه خودش به خودش املاء بگويد).
6-  املاي والدين (والدين به عنوان تكليف شب به فرزندان املاء بگويند).
7-  دادن جدول هجاها كه دانش‌آموزان با توجه به هجاها كلمه سازي مي‌نمايند.
8-  تعيين يك حرف يا صدا توسط معلم و ساختن كلمه و جمله توسط دانش‌آموزان
9-  ارائه‌ي چندين جمله به دانش‌آموزان و برقراري ارتباط بين جملات و ساختن متن منسجم با آنها توسط دانش‌آموزان
10- ضبط متن املاء بر روي نوار و پخش آن در كلاس جهت نوشتن متن املاء
11- املاي كوزه‌اي (كلماتي را كه دانش آموزان در زنگ بخوانيم ياد مي‌گيرند. در پايان زنگ بر روي تكه‌هاي كاغذ نوشته و در كوزه مي‌اندازند و معلم در جلسه بعد از بين كلمات موجود متني تهيه نموده و به كلاس ارائه مي‌نمايد).
12- بازي اسم و فاميل- شهر- حيوان- ميوه(در اين نوع يكي از بچه‌ها صدايي را انتخاب مي‌كند و بقيه دانش‌آموزان با توجه به صداي انتخاب شده موارد لازم را مي نويسند)
13- طراحي جدول و حل آنها (دانش‌آموزان بايد با توجه به متن كتاب درسي سوال طراحي نمايند، به طوريكه جواب آن يك كلمه باشد و سپس كلمات را وارد جدول نمايند).
14- املاي پاي تخته‌اي (معلم يكي از دانش‌آموزان را جهت نوشتن املاء پاي تخته صدا مي‌زند و بقيه دانش‌آموزان با توجه به نوشته‌هاي او املاء مي‌نويسند).
15- املاي پرده‌اي (متن املاء يكي از دانش‌آموزان پاي تخته مي‌نويسد و بقيه‌ي دانش‌آموزان به متن با دقت نگاه مي‌كنند. سپس متن املاي نوشته شده به وسيله‌‌ي پرده‌اي پنهان مي‌گردد و بعد معلم شروع به گفتن همان املاء مي كند و تمامي دانش‌آموزان مي‌نويسند و در پايان پرده كنار مي رود و دانش‌آموزان با توجه به تخته املاي خود را صحيح مي‌كنند).
16- املاء سفره‌اي (دانش‌آموزان به صورت گروهي بر وي سفره‌هاي نايلوني با استفاده از ماژيك وايت‌برد املاء مي‌نويسند).
 



تاریخ: سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

نگاهی به تک واز ها


کوچکترین واحدهای معنی دار هر زبان  "تک واژ"نام دارند. تعداد تک واژهای هر زبان بیشمار و نامحدود است و هرگز نمی توان به طورقطعی تعداد تکواژ های یک زبان را تعیین نمود. زیرا که نیاز های جوامع پیوسته در حالدگرگونی و تغییر است و در پی این تغییرات دایما تکواژی مهجور مانده ، از زبان خارجمی گردد و یا نیازی تازه موجب می شود تا تکواژی جدید وضع یا قرض  شود.
روی هم رفته تعداد تکواژهایی که گویندگان یک زبان با آن سروکار دارند هزاران هزار است ولیکاربرد و بسامد این تکواژ ها همه یک دست و یکسان نیست. برخی از آنها معنی مستقلی دارند لذا می توانند هم به تنهایی به کار روند و هم با تکواژهای دیگر ترکیب شده ،واژه های جدیدی را بسازند مانند : ((دست)) که هم مستقلاً در معنی و مفهوم مشخصی بهکار میروند و هم در واژه هایی چون : دستیار،دستگیره،دستمال،دست آموز،دست راست و جزاینها ترکیب می شوند و در هر ترکیب معنایی تازه ارائه می کند.
برخی دیگرازتکواژهاباوجوددلالت داشتن بر معنی و مفهوم خاص هرگز به تنهایی به کار نمیروند و همیشه در ترکیب با تک واژهای دیگر به کار می روند و اغلب ایفاگر نقش دستوری ویژه هستند. مانند:«ان» در واژه های فرزانگان،دانشجویان،رهروان و« م» در واژه های :فرزندم،رفتم ،می روم  « ی » در واژه های : بزرگی ،باغی ،مشهدی
بنابر این میتوان تک واژهای هر زبان را به «تک واژ های قاموسی »و«تک واژهای دستوری » تقسیم کرد.
تک واژهای قاموسی :
درهرزبان تک واژهای که به خودی خود معنی مستقلی  دارند ویر اشیا ،اعمال و کیفیات خاصی که قابل حس و لمس و درک هستند دلالت دارندمانند:کفش ،ترس ،قرمز ، سکوت و.... گروه باز نامحدودی را تشکیل می دهند و تعداداجزا این گروه ثابت و معین نیست ،فهرست آن ها در زبان باز است ومی توان بر حسبنیازهای جامعه ،بر تعداد آن ها افزود یا کاست ،بدون اینکه در دستگاه زبان تغییریایجاد شود.
تک واژهای دستوری :
تک واژهای دستوری اغلب به تنهایی به کار نمیروند و معنی آنها با پیوستن به تک واژهای دیگر آشکار می شود مانند : « - ت » درکتابت ، و« مند » در هنرمند. این گروه از تک واژ ها شمار معین و ثابتی ندارند و  نمی توان بر تعداد اجزای آن چیزی افزود یا کاست .فهرست این تکواژها در زبان بسته ومحدود است وهر چقدر هم بر اثر نیاز های اجتماع  تغییراتی در واژگان زبان روی دهد تکواژ های دستوری از این تغییرات نسبتاً دور می مانند و چنانچه تغییری در این نظامبسته روی دهد بر کل زبان تاثیر می گذارد .
گروهی از این تک واژ ها عبارتند از : تمامی وند ها (پیشوند – پسوند -  میانوند )،ضمایر پیوسته (م-ت-ش- و...)،شناسه هایفعل ،نشانه های جمع فارسی ،نقش نمای اضافه ، «ی » نکره  « ی » نسبت وحاصل مصدرو...تکواژ های ماضی ساز مثل : « اد » در ایستاد ، « ت » در شکافت
تکواژ های دستوری خود به دو قسمت تقسیم می شوند:  1- تکواژ تصریفی 2- تکواژاشتقاقی
تکواژهای تصریفی موجب صرف واژه ی اصلی می شوند  مثل : ضمایر « - م ، - ت، -ش  ، مان ،تان ، شان ، و شتاسه های افعال و...»
تکواژ های اشتقاقی :در ترکیب با تکواژ هایدیگر در بار معنایی آن مؤثر واقع شده  و مفهوم تازه ای می سازند  مثل : « - ش » درکوشش  ،ورزش و دانش -  « ار » در رفتار ، گفتار

 

 




تاریخ: سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

بسمه تعالي
   طرح درس روزانه پیش بینی مجموعه فعالیتهای است كه معلم برای تدریس در یک جلسه درس تدارك می بیند. در طرح درس فعالیتهای ضروری و مهم آموزشی به ترتیب ودر زمانهای مشخص تنظیم می شود و به كیفیت آموزش كمك خواهد كرد. تدوین طرح درس برای معلمان تازه كار و دانشجویان تا حدودی وقت گیر و مشكل است و به تدریج وپس  از كسب تجربه تهیه آن آسان تر خواهد بود.
اجزای طرح درس
رعایت نكات زیر برای تدوین طرح درس روزانه ضروری است:
مشخصات عمومی
1-هدف كلی درس
2-هدفهای رفتاری
3-الگوی تدریس
4-پیش بینی رفتار ورودی
5-وسایل مورد نیاز
6-مراحل تدریس ( فعالیتهای مقدماتی، ارزشیابی تشخیصی ، آماده سازی و ایجاد انگیزه ، نحوه ی ارائه درس ، جمع بندی)
7-فعالیتهای تكمیلی ( ارزشیابی پایانی ، تكلیف )
8-خود ارزیابی
مشخصات عمومی
قسمت اول هر طرح درس شامل قسمت های زیر است:
نام درس                موضوع درس              پایه تحصیلی                     نام مدرسه
نام معلم                 مدت جلسه              تعداد شاگردان                 تاریخ
 1-هدف كلی
آن دسته از اهداف آموزشی كه به صورت عبارتهای كلی بیان می شوند هدفهای كلی آموزشی گفته می شود هدفهای كلی تغییر مطلوبی را كه باید در رفتار شاگردان ایجاد شودمشخص نمی كنند هدفهای كلی مبهم اند و به آسانی قابل وصول نیستند   معمولا هدف كلی در یك جمله و به صورت كلی بیان می شود و تقریبا مشابهت زیادی با عنوان درس دارد. مثال:
دانش آموزان با مفهوم مقاومت و كاربرد آن آشنا شوند0
2-هدفهای جزئی
هدفهای جزئی یا مرحله ای از هدفهای كلی محدودتر و نسبت به هدفهای رفتاری جامعیت و شمول بیشتری دارند. هدف جزئی نسبت به هدف كلی جنبه های عملی بیشتری دارد دقت در نوشتن هدفهای جزئی و تنظیم درست توالی آن موجب نظم بیشتر فعالیتهای آموزشی می شود0 در طرح درس لزومی به نوشتن اهداف جزئی نیست ولی نوشتن آنها كه براساس عناوین فرعی درس نوشته می شود به نوشتن هدفهای رفتاری كمك خواهد كرد.
3-هدفهای رفتاری     behavioral objectives
 هدفهای رفتاری یا هدفهای اجرایی به آن دسته از هدفها گفته می شود كه نوع رفتار و قابلیتهایی را كه انتظار داریم شاگرد پس از یادگیری مطلبی خاص به آنها برسد مشخص می كند و براساس آنها مواد آموزشی و روش تدریس مناسب انتخاب می شود 0 این هدف ها با واضح ترین عبارات و با دقت كافی آنچه را كه شاگرد باید در جریان یادگیری بیندیشند ،انجام دهد و یا احساس كند را روشن می نماید
هدفهای عملكردی به اندازه كافی مشخص و پر جزئیات هستند و به خوبی عملكرد دانش آموز را مشخص می كنند و اینكه چه موقع هدفها مورد دستیابی واقع شده اند 
 
یك هدف رفتاری خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
الف – رفتار مورد مشاهده دقیقامشخص باشد از بكار بردن افعال و كلمات مبهم پرهیز شود
 ،مانند انجام دادن ، فهرست كردن ، نوشتن ، دسته بندی كردن ، محاسبه كردن ، ساختن.
ب- موقعیت یا شرایطی كه رفتار باید در آن مشاهده شود یا انجام گیرد مشخص شده باشد بعبارت دیگر مشخص كنیم كه شاگرد از چه چیزهایی می تواند یا نمی تواند استفاده كند و یا در كجا و در چه زمانی باید مهارت لازم را كسب كند. مثلا با استفاده از كتاب ، بدون استفاده از ماشین حساب ،در حضور جمع
ج- معیار (درجه موفقیت )باید دقیقاًمشخص باشد .منظور حد نصابی است كه بر اساس آن رفتار ارزشیابی می شود . مثلاًسه مورد از چهار مورد ،حداقل یك مورد ،در عرض دو دقیقه ،70%صحت ،بدون غلط
هدف رفتاری را نباید به صورت سوال نوشت و قبل از نوشتن هدفهای رفتاری عبارتهای زیر نوشته می شوند
از دانش آموزان انتظار می رود پس از پایان درس بتوانند :
سه تن از نویسندگان ایرانی را نام برده و حداقل یكی از آثار آنها را ذكر كنند .
رفتار :به خاطر آوردن و نام بردن         شرایط: استفاده از كتاب       معیار :سه تن
هدف رفتاری نامناسب:حوزه ی گسترش زبان فارسی را توضیح دهید.
هدف رفتاری مناسب :درباره اهمیت زبان فارسی دری در كشورهای همسایه نیم صفحه مطلب بنویسید.
هدف رفتاری نامناسب :چند تن از فارسی سرایان برون مرزی را نام ببرید.
هدف رفتاری مناسب :دو تن از فارسی سرایان برون مرزی را نام ببرید.
هدفهای رفتاری بر اساس سلسله مراتب از آسان به مشكل و یا بصورت پیش نیاز و پس نیاز مرتب می شوند.
همچنین هر هدف رفتاری باید معلوم شود كه در كدام طبقه قرار می گیرد . نباید درس منحصر به یك سطح آنهم سطوح پایین باشد .
طبقه بندی سطوح یادگیری
هدفهای رفتاری در طبقه های مختلف یادگیری قرارمی گیرند و متناسب با پیچیدگی و ماهیت ،سطوح مختلفی را در بر می گیرند .
حیطه شناختی       cognitive
این حیطه بیشتر با فعالیتهای ذهنی سرو كار دارد و بر اساس طبقه بندی جدید كه توسط كراتول یكی از شاگردان بلوم ارائه شده است شامل شش سطح از ساده به مشكل به شرح زیر است :دانش ،فهم ،كار بستن ،تحلیل ،ارزشیابی،تركیب. 
مثال:
سه نوع از اشیاء رسانا را نام ببرید .(شناختی،دانش)
تقسیم یك جمله ای بریك جمله ای را بدون اشتباه انجام دهند .(شناختی،فهم)
كاربرد مقاومت در زندگی انسان را در یك بند بنویسند .(شناختی ،كاربرد )
تفاوت عمده ی دیدگاه غرب و فرهنگ اسلامی را در باره انسان مقایسه كنند و در چند سطر بنویسند.(شناختی ،تجزیه و تحلیل)
لزوم رعایت حجاب را در فرهنگ اسلامی با ذكر دلایل تو ضیح دهند . (شناختی ،ارزشیابی)
چهار بیت شعر با رعایت ردیف و قافیه بسراید.(شناختی ،تركیب )
تعدادی از افعال كه در این حیطه بكار می رود عبارتند از :مقایسه می كند ،تفسیر می كند ،قضاوت می كند .
 
 
 
 
حیطه عاطفی    affective
 این حیطه با نگرشها ،عواطف ،علایق وارزشها سروكار دارد. سطوح مختلف این حیطه به ترتیب عبارتند از :توجه كردن ،پاسخ دادن ،ارزش گذاری ،سازماندهی ارزشها،تبلور ارزشهادر شخصیت
مثال:
با دقّت به فعالیتهای كلاس توجه كنند .(عاطفی ،توجه كردن)
از مطالعه شعر و ادب لذت ببرند .(عاطفی ،پاسخ دادن)
خود را در قبال پیشرفت اجتماعی متعهد بدانند.(عاطفی ،ارزش گذاری)
نقش برنامه ریزی منظم در حل مسائل رابدانند.(عاطفی ،سازماندهی ارزشها)
در فعالیتهای گروهی با علاقه و عملاًهمكاری كنند.(عاطفی ،تبلور ارزشهادر شخصیت)
تعدادی از افعال كه در این حیطه بكار می رود عبارتند از توصیف می كند ،یاری می كند ،پیشنهاد می كند ،طرفداری می كند ،حمایت می كند.
حیطه روانی حركتی   
psychomotor                                                           
هدفهایی كه در این حیطه قرار می گیرد جنبه حركتی ،مهارتی ، و عملی دارند مانند:
دروس فنی ،هنر آزمایشگاه . سطوح مختلف این حیطه عبارتند از :مشاهده و تقلید ،اجرای مستقل،دقتّ،هماهنگی حركات ،عادی شدن عمل 
مثال:
بتوانند توپ را با كمترین خطا مانند معلم در حلقه بسكتبال پرتاب كنند .(روانی حركتی،تقلید)
بتوانند به تنهایی سوره توحید را بدون غلط بخوانند .(روانی حركتی،اجرای مستقل)
بتوانند با دقت و با كمترین خطا یك صفحه را تایپ كنند .(روانی حركتی،دقت)
بتوانند با حداقل یك خطا مجسمه ای را با خمیر بسازد. (روانی حركتی ،هماهنگی حركات)
بتوانند بدون خطا و با مهارت نقشهساختمان را در یك ساعت ترسیم كنند. (روانی حركتی،عادی شدن عمل)

 

تعدادی از افعال كه در این حیطه قرار می گیرند عبارتند از :اندازه می گیرد ،تصحیح می كند ،وزن می كند،طرح می كنند.
3-الگوی تدریس   model teaching
در این قسمت با توجه به هدف و محتوای درس الگو یا الگوهای مناسبی برای تدریس معرفی می‌شود. الگوی تدریس با روش تدریس فرق می كند. الگوی تدریس بر اساس نظریه های یادگیری و همچنین بر اساس تجربه و تحقیق بدست آمده اند. تحقیقات نشان داده است كه استفاده از الگوی مناسب باعث افزایش سرعت یادگیری و رشد همه جانبه شاگردان می شود. مثلاً الگوی استقرایی در درس علوم تجربی و الگوی كاوشگری در درسهای اجتماعی بهتر است. الگوهای متعددی برای یادگیری معرفی شده اند كه همه آن ها در چهار گروه اصلی قرار می‌گیرند و برای مطالعه بیشتر می توان به منابع معتبر مراجعه كرد.
الف-الگوهای اجتماعی كه موجب فعالیت های گروهی ، بهبود مهارت های اجتماعی ، همكاری بین شاگردان می شوند، مانند الگوهای تفحص ، ایفای نقش و كاوشگری .
ب-الگوهای پردازش اطلاعات كه استفاده از آن ها موجب جمع آوری اطلاعات ، كشف مسائل و ارائه راه حل برای آنها می شود مانند الگوهای تفكر استقرایی ، دریافت مفهوم ،  كاوشگری علمی ، پیش سازمان دهنده ها ، كمك به حافظه.
ج-الگوهای فردی كه توجه به آن ها موجب رشد فردی در دانش آموزان می شود مانند الگوهای تدریس غیر مستقیم و افزایش عزت نفس.
د-الگوهای سیستم های رفتاری كه در تدریس به رفتار قابل مشاهده فرد و ایجاد تغییر در رفتار توجه دارد و شامل الگوهای زیر است مانند یادگیری تسط یاب ، شبیه سازی ، یادگیری اجتماعی ، آموزش مستقیم. 
5
-پیش بینی رفتار ورودی   entering behavior
رفتار ورودی آموخته ها و تواناییهای است كه شاگردان قبل از شروع درس جدید باید آنها را
كسب كرده باشندتا بتوانند درس جدید رافرا گیرند.   اگر معلم از میزان معلومات و مهارتهای شاگردان خود مطلع نباشد
 
ممكن است مطالب آموزشی را بدون توجه به تواناییهای شاگردان انتخاب كند مثلاً عمل ضرب برای تفهیم عمل تقسیم یك پیش نیاز یا رفتار ورودی است كه اگر آموخته نشود شاگرد نمی تواند عمل تقسیم را انجام دهد   رفتار ورودی الزاماًبه
 
معنای درس قبلی نیست بلكه مفاهیم پیش نیاز درس جدید هستند كه برای درك و فهم درس لازم و ضروری هستند .تحقیقات نشان می دهد كه 70درصد یادگیری بستگی به پیش نیازهای مناسب در شاگردان دارد. 
 
تعیین نقطه شروع هنگام اجرا در كلاسهای درس ممكن است برای بعضی زائد اما برای دیگری ضروری باشد ولی طراح باید بتوانند دانش آموزانی را كه برای آنها آموزش مناسب نیست شناسایی كند تا آموزش ترمیمی داده شود. 
 
گروهی معتقدند كه ابتدا باید رفتارهای ورودی دانش آموزان مشخص و سپس هدفهای رفتاری نوشته شوند . چنین رویكردی در نظامها یا دوره هایی صادق است كه محتوا و كتاب مشخصی ارائه نشده است و معلم كاملاًدر انتخاب و سازمان دهی مطالب درسی آزاد باشد .در نظام آموزش ایران به دلیل متمركز بودن، اجرای چنین پیشنهادی تقریباً غیر ممكن است. 
 
به عبارت رفتار ورودی ،"پیش نیاز" و " پیش دانسته" هم می گویند.
 
6-وسایل مورد نیاز    materials
برای تدریس هر درس وسا یل و مواد آموزشی و تداركات مخصوص لازم است.معلم باید وسایل و مواد لازم را از قبل پیش بینی و تهیه كند و در طرح درس از آنها نام ببرد .   وسایل آموزشی بایدبعد از تعیین فعالیتهای آموزش و  بعداز روش تدریس مشخص شود    زیاده روی و مبالغه گویی در بیان وسایل مزیت به حساب نمی آید .   نمونه ای از وسایل
 
مورد نیاز عبارتند از :نقشه ،كاغذ سفید ،كتاب،مولاژ،وسایل آزمایشگاه، كامپیوتر متصل به اینترنت ،ساعت ،دماسنج ،cdپاورپوینت و...
7-مراحل تدریس    procedures
فعالیتهای مقدماتی :معلم باید كارهایی را كه قبل از شروع تدریس لازم است انجام دهد ذكر كند مانند سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب دانش آموزان ،دیدن تكالیف ،بررسی سلامت روانی و جسمی شاگردان ،دادن تذكرات لازم    باید توجه
 
داشت كه زمان انجام كارهای قبل از شروع تدریس نباید زیاد طولانی باشد تا از شور و شوق اولیه دانش‌آموزان كاسته شود .
ارزشیابی تشخیصی   : معلم قبل از شروع درس جدید باید اطمینان حاصل كند دانش آموزان مطالب درس قبل به
 
خصوص مطالبی كه دانستن آنها برای درس جدید پیش نیاز محسوب می شود را می دانند به همین جهت به هر طریقی كه لازم می داند باید از پیش دانسته های آنها ارزشیابی تشخیصی به عمل آورد .نوع  ارزشیابی بستگی به نوع درس و هدفهای درس دارد و می تواند از سوال شفاهی تا آزمون كتبی متغیر باشد   . در بیشتر موارد ارزشیابی رفتار ورودی همان آزمون پیشرفت تحصیلی درس قبل است. 
 
آماده سازی :قبل از شروع تدریس درس جدید معلم باید دانش آموزان را برای یاد گرفتن درس آماده كند آماده سازی به معنای ایجاد علاقه ،جلب توجه ،برانگیختن انگیزه، ایجاد رابطه و برقراری ارتباط بین درس جدید و یادگیریهای قبلی شاگردان است .   آماده سازی توجه دانش آموزان را از درس جلسه قبل كه ممكن است متفاوت از درس فعلی  باشد  به
 
درس جدید جلب می كند ممكن است دانش آموزان ساعت قبل ریاضی داشته‌اند و درس جدید علوم باشد با آماده سازی ذهن آنها از درس قبل به درس جدید معطوف می گردد. معلم در طرح درس مشخص می كند كه چگونه و با چه روشی می خواهد مطلبی را كه برای آماده سازی انتخاب كرده است مطرح كند . روش خاص را نمی توان پیشنهاد كرد و تا حدود زیادی ابتكاری است. 

مثلاًدر درس مربوط به اسكلت بدن معلممی تواند ماكت یك ساختمان رانشان دهد و با طرح سوال مناسب از دانش آموزان بپرسد كهفكر می كنید سقف و دیوارهای این كلاس چگونه ایستاده اند .

 

  یادآوری درس قبل ،گفتن داستان كوتاه ،نمایش عكس ،خواندن یك شعر یا مطلب نمونه هایی از فنون آماده سازی است .زمان آماده سازی كوتاه است.
ارائه درس :این قسمت اساس طرح درس را تشكیل می دهد .معلم باید نوع فعالیتهای خود و شاگردان را در جریان تدریس ذكر كند . روشها و فنون تدریس را به اختصار مشخص كند مثلاًممكن است به توضیح و تشریح مطلبی بپردازد .(روش سخنرانی)نقشه و تصویر را به دانش آموزان نشان دهد (نمایشی)و یا از دانش آموزان سوال بپرسد (پرسش وپاسخ )و یا آزمایشی را انجام دهد (آزمایشگاهی)و یا از دانش آموزان بخواهد كه گزارشی را كه تهیه كرده اند ارائه دهند (واحد كار )و یا از روش گروهی و همیاری استفاده كنند . همچنین معلم می تواند در صورت نیاز سوالهای ارزشیابی تكوینی و نحوه بازخورد آن را توضیح دهد .مدل كلاسی خود را معرفی كند اگر به توضیح و تشریح مفصل تر مراحل تدریس بپردازند از روش سناریونویسی استفاده كرده‌اید. یكی از  اشتباهات متداول د ر این مرحله آن است كه اغلب معلمان مطالب فراوانی را تدریس می كنند كه ارتباط و پیوستگی با هم ندارند .   در این مرحله شما باید قدم به قدم طرز كار خود را برای رسیدن به هدفها بنویسید . لزومی ندارد وارد جزئیات شوید ولی مراحل رسیدن را فهرست كنید . 
 
جمع بندی و نتیجه گیری :برای تثبیت مطالب ارائه شده در ذهن دانش آموزان بهتر است درس ارائه شده خلاصه ،جمع بندی و نتیجه گیری شود . این نتیجه گیری می تواند توسط خود دانش آموزان انجام شود و معلم اظهار نظر نهایی را انجام دهد. 
 
زمان اختصاص داده شده به هر قسمت از مراحل تدریس باید مشخص شود.
 
8-فعالیتهای تكمیلی   Supplemental activities

ارزشیابی پایانی:معلم برای اینكه بداند شاگردانش تا چه حد بههد فهای مورد نظر در آموزش رسیده اند و همچنینموثر بودن  روش تدریس خود رابداند نیاز به ارزشیابی دارد .سوالهای ارزشیابی باید بر اساسهدفهای رفتاری طرحشوند .اگر چه ممكن است این عمل در طول زمان تدریس به طور ضمنی انجام گیرد برخی از طرحهای درس ضرورتاً نیازی به

ارزشیابی ندارند اما اغلب آنها برای پیبردن  به رسیدن به اهداف نیاز به ارزشیابی دارند.

 

 
تكلیف: بر اساس نتایج ارزشیابی پایانی و برای تقویت مطالب آموخته شده معلم می تواند برای دانش آموزان در خارج از كلاس تكلیف مشخص كند.تكالیف بهتر است با زندگی واقعی دانش آموزان ارتباط داشته باشد مانند: حل تمرین ، نوشتن گزارش ،انجام آزمایش ، پیدا كردن پاسخ سوالات ،حل مسائل ،ساختن یك وسیله ،معرفی چند منبع برای مطالعه(كتاب،مقاله ،سایت های اینترنتی) زمان اختصاص داده شده برای هر قسمت از فعالیتهای تكمیلی باید مشخص شود.
 
 
9-خود ارزیابی     Self-evaluation
این قسمت بعد از اتمام تدریس و برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف آن انجام می گیرد .استاد یا معلم همكار ویا كسی كه تدریس را انجام داده است به ارزیابی و تحلیل تدریس می پردازد و نتایج آن را برای بهبود بخشیدن در مراحل بعدی مورد استفاده قرار می دهد. برای این كار می توان چند سوال طرح كرد و به آنها پاسخ داد  و یا بر اساس « فرم ارزشیابی تدریس » به قضاوت پرداخت. برای مثال به سوالهای زیر پاسخ داده می شود:
- آیا دانش آموزان به اهدافی كه تعیین شده بود رسیده اند؟
- چه روش تدریس بهتری را می توانستم بكار ببرم؟
- اگر تصمیم می گرفتید كه مجددا این درس را تدریس كنید چه نكاتی را در نظر می گرفتید؟
- چه نكات خوبی در تدریس وجود داشت ؟
- چه معایبی در تدریس وجود داشت؟
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 




تاریخ: سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:طرح درس,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

به نام خدا
با عرض سلام خدمت تمامی ادب دوستان و همکاران محترم
قابل توجه همکارانی که جهت شرکت در آزمون برخط(online  ) از طریق سرگروه استان تابعه خود ثبت نام نموده اند
شایسته است جهت تأیید ثبت نام از ساعت 14 چهارده تا 21 بیست ویک امشب91/9/15 به سایت http://iteacher.ir  مراجعه و مشخصات خواسته شده را وارد نمایند.
با عرض پوزش از محضر همکاران عزیز آزمون به دلیل ناقص بودن فرم های ارسالی و اشکالات بسیار زیادی که در اطلاعات رسیده وجود داشت به سه شنبه 21 بیست یکم آذر ماه ساعت 14 الی 20 موکول گردید. (به نقل از اطلاعیه ی پایگاه کیفیت بخشی به زبان و ادبیات فارسی )



تاریخ: سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

جلسه ی هم اندیشی دبیران ادبیات شهرستان ماکو 

دراین جلسه سرگروه ادبیات شهرستان به تشریح برنامه های عملیاتی این شهرستان پرداخته و به برگزاری آزمون آنلاین بین دبیران و دانش آموزان پرداخت . سپس دبیران گروه به بررسی مطالب ونقاط ضعف و قوت کتب درسی این دوره و شیوه های مناسب تدریس پرداختند . 

 




تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

                     شیوه نامه ارزشیابی (پیشنهادی)درس املا و نگارش جهت استفاده همکاران
                                                         

 

بارم بندی درس انشا و نگارش

 الف)بارم بخش سئوال های نگارشی (10 نمره ) :

1-     طرح سئوال از کادرهای رنگی نگارش بخش پایانی نوشتن                                      2 نمره

2-     معنی و مفهوم متون نظم یا نثر                                                                            1 نمره

3-     سئوال های نگارشی بخش نوشتن شامل موارد پیشنهادی ذیل:                             7 نمره

-         جمله سازی با ترکیب های و واژه های زیبا و نشانه گذاری جمله ی مربوطه

-         کامل کردن عبارت های ناتمام در چند جمله یا سطر

-         نوشتن یک بند از دریافت یک تصویر

-          کاربرد مناسب نشانه های نگارشی در یک عبارت

-         تبدیل یک جمله ی زبانی به ادبی و بالعکس

-         آوردن صفات مناسب برای واژه ها

-         نوشتن معادل کلمات مصوّب فرهنگستان

-         و ...

تذکر: لطفا در نوشتن جمله های ناتمام یا تصویر نویسی حتما تعداد جملات و ارتباط معنایی آن ها با هم همراه با نشانه گذاری ذکر شود. و بارم بر اساس موارد خواسته شده تنظیم گردد.

ب) نوشتن موضوع انشا با رعایت معیارهای انشا نویسی .                                      10 نمره

 

بارم املای فارسی 

الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )  

 

-یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن. (ارزش هر واژه تصحیح شده 5/. نمره)   2 نمره

- طرح سئوال از کادرهای رنگی املایی بخش پایانی نوشتن.                                                       2 نمره

- جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.)                                                  1 نمره

 

- ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته.                                                                 1 نمره

 

- انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله.                                                           1 نمره

 

- انتخاب شکل صحیح املای واژه ها با توجّه به معنای کلمه.  ( هر مورد 0/25نمره )                      1 نمره

 

-  تکمیل شکل ناقص واژه هایی که بار املایی دارند.                                                                 1 نمره

 

- طرح سئوال با توجّه به روابط واژگانی(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...)                        1 نمره

ب) متن املای تقریری 10 = 2 : 20 

                    - متن املا از آسان به مشکل طرح گردد.

                    - متن املا از 3 تا 5 بند و بین 9 تا 12 سطر باشد که حداقل 10 تا 12 واژه ی جدید کتاب را در بر بگیرد




تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

 

                     شیوه نامه ارزشیابی (پیشنهادی)درس املا و نگارش جهت استفاده همکاران
                                                         

 

بارم بندی درس انشا و نگارش

 الف)بارم بخش سئوال های نگارشی (10 نمره ) :

1-     طرح سئوال از کادرهای رنگی نگارش بخش پایانی نوشتن                                       2 نمره

2-     معنی و مفهوم متون نظم یا نثر                                                                            1 نمره

3-     سئوال های نگارشی بخش نوشتن شامل موارد پیشنهادی ذیل:                             7 نمره

-         جمله سازی با ترکیب های و واژه های زیبا و نشانه گذاری جمله ی مربوطه

-         کامل کردن عبارت های ناتمام در چند جمله یا سطر

-         نوشتن یک بند از دریافت یک تصویر

-          کاربرد مناسب نشانه های نگارشی در یک عبارت

-         تبدیل یک جمله ی زبانی به ادبی و بالعکس

-         آوردن صفات مناسب برای واژه ها

-         نوشتن معادل کلمات مصوّب فرهنگستان

-         و ...

تذکر: لطفا در نوشتن جمله های ناتمام یا تصویر نویسی حتما تعداد جملات و ارتباط معنایی آن ها با هم همراه با نشانه گذاری ذکر شود. و بارم بر اساس موارد خواسته شده تنظیم گردد.

ب) نوشتن موضوع انشا با رعایت معیارهای انشا نویسی .                                      10 نمره

 

بارم املای فارسی 

الف) بخش سئوال های املایی (10 نمره )  

-یافتن غلط های موجود در متن و نوشتن شکل صحیح آن. (ارزش هر واژه تصحیح شده 5/. نمره)   2 نمره

- طرح سئوال از کادرهای رنگی املایی بخش پایانی نوشتن.                                                       2 نمره

- جمله سازی (ساختن جمله ها با کلماتی که بار املایی دارند.)                                                  1 نمره

- ساختن واژه های معنی دار از حروف به هم ریخته.                                                                 1 نمره

- انتخاب شکل صحیح املای واژه با توجّه به معنای جمله.                                                           1 نمره

- انتخاب شکل صحیح املای واژه ها با توجّه به معنای کلمه.  ( هر مورد 0/25نمره )                      1 نمره

-  تکمیل شکل ناقص واژه هایی که بار املایی دارند.                                                                 1 نمره

- طرح سئوال با توجّه به روابط واژگانی(مترادف، هم آوا، هم خانواده، متضاد و ...)                        1 نمره

ب) متن املای تقریری 10 = 2 : 20 

                    - متن املا از آسان به مشکل طرح گردد.

                    - متن املا از 3 تا 5 بند و بین 9 تا 12 سطر باشد که حداقل 10 تا 12 واژه ی جدید کتاب را در بر بگیرد




تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:ارزشیابی املا,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

کاش وقتی زندگی فرصت دهد            گاهی از پروانه ها یادی کنیم

کاش بخشی اززمان خویش را             وقت قسمت کردن شادی کنیم  

کاش گاهی درمسیرزندگی                  باری ازدوش نگاهی کم کنیم  

فاصله های میان خویش را ؛                با خطوط دوستی مبهم کنیم    

کاش وقتی آرزویی می کنیم                از دل شفاف مان هم رد شود     

مرغ آمین هم از آن جا بگذرد                 حرف های قلبمان را بشنود

 




تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط صمد حسن نژاد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 67
بازدید کل : 72272
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


b{cursor: url('http://LoxBlog.Com/fs/mouse/040.ani')}